Bloggar av mammor och gravida baravaramalin - Lite om mig, lite om oss och lite om allt!

Bäbis nytt!


Vecka 33

Vikt: 1800 g
CRL: 28 cm
Full längd: 38 cm

I början av denna vecka är fostret 30 veckor gammalt. Nu återstår inte så mycket tillväxt av kroppen, men hjärnan utvecklas fortfarande med raketfart. Fler vindlingar ska på plats och skallen växer. Antalet kopplingar mellan nervcellerna i hjärnan ökar nu dramatiskt.

Huvudhåret blir tjockare och naglarna på fingrar och tår är nu färdiga. Lanugohåret på kroppen försvinner allt mer. Ögonbryn och –fransar blir längre.

Nu är det inte så mycket plats i livmodern längre så fostret måste böja sina ben.

Kroppsfettet under huden ökar och fostret börjar nu anta den nyföddes runda former.



Är alltså inne i vecka 33 (32+2)
Har varit hos barnmorskan och lyssnat och mätt magen idag. Hjärtljuden låg på ca 146. Magen hade inte växt så mycket sen sist, så en ny mätning ska göras nästa gång. Jag fick idag själv känna hur bäbis ligger i magen och jag kände klart o tydligt det lilla huvudet som ligger dedåt. Ryggen ligger till höger och benen till vänster,alltså är det som lilla rumpan som brukar puta uppåt på kvällarna!

16/8 ska jag till läkaren och då får vi datumet! 
 
Mitt största problem just nu är nätterna. Jag kan inte sova! Det gör ont i fogarna vilken ställning jag än ligger i. Jag kissar ca fyra gånger/natt. I o ur sängen och vrider o far hela nätterna. Blir tokig.
Men jag försöker tänka att det inte är så långt kvar nu...
Snart är han här!

/M/

Permalink Livet Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: tarja

Fin mage du har! Jag känner igen det där med att inte få sova på nätterna. Innan mitt andra barn kom 1 maj, alltså när han låg i magen, så kunde jag inte sova. Sprang på toan konstant...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback