Bloggar av mammor och gravida baravaramalin - Lite om mig, lite om oss och lite om allt!

Bäbis nytt!

Vecka 30 (29+1) idag och skrotis och jag har varit hos barnmorskan på förmiddagen. Hjärtat slog i 150-155 slag/minut, precis som när Melvin låg i magen. Magen mättes och den ligger snäppet över medel på kurvan, inget jag blev förvånad över precis med den här kulan! Jag har alltid haft lågt blodtryck som blir ännu lägre när jag är gravid. Känner ju av det låga blodtrycket ibland och blir yr och lustig, men dom senaste dagarna har det varit en helt annan yrsel. så jag sa att ett stick i fingret nog var en idé. Mycket riktigt så var Hb:t för lågt så jag ska nu äta Niferex. Ni som ätit det vet ju vad det innebär och inget jag ser fram emot...

Sover som en kratta nu också. Vaknar varje gång jag vänder på mig och när jag är vaken måste jag kissa! I och ur sängen som en jojo far jag på nätterna. Och värmen ska vi inte prata om.
Meeeen jag klagar absolut inte. Mår annars tipp topp och det är ju faktiskt bara 9 veckor kvar ca. Tänk vad fort det faktiskt går. 22 januari kissade jag på stickan (5 stycken faktiskt eftersom jag inte trodde på´t) och idag 5/7 sitter jag här med 9 veckor kvar. Coolt som bara den. O vet ni? Nu börjar det hända grejer på vågen också. 2 kilo upp! Det är nu det börjar. Bara jag slipper massa onödig vätska i typ fötter och händer som många får, för det ser ut att göra sååå ont. 

Vecka 29

Vikt: 1100 g
Full längd: 33,5 cm

I början av denna vecka är fostret 26 veckor gammalt och hjärnvågorna är nästan desamma som hos en nyfödd baby. Fostret blir allt bättre på att öppna och stänga sina ögon, på att suga och svälja. Lungorna håller på att utvecklas. Om babyn skulle födas nu kan det överleva i respirator med andningshjälp. Det centrala nervsystemet är tillräckligt utvecklat så att babyn kan reglera sin kroppstemperatur, men om det föds nu behöver det hjälp att hålla värmen i kuvös.

Ungefär 2-3 procent av babyns kroppsvikt består av fett.

I denna vecka är pojkfostrets testiklar placerade i pungen.

I många kulturer firar man när sju månader av graviditeten har passerat. Om barnet skulle födas nu så har det nämligen 90 procent chans att överleva. Men allt kanske inte är festligt. Många kvinnor har problem med sura uppstötningar vid denna tiden eftersom magmunnen försvagas och magsyror läcker upp i matstrupen. För vissa känns det som att strupen brinner. Det man kan göra för att försöka lindra besvären är att äta långsamt och små portioner åt gången. Och att undvika att ligga eller böja sig efter en måltid. Man kan försöka fundera på vilken mat som fungerar sämst och undvika den. Ett glas mjölk efter maten hjälper en del. Det finns också receptfria läkemedel att ta för gravida.
Källa

Vi ska ta hem spjälsängen från mamma och fräscha upp den lite. Inte använd sedan jag och storebror sov i den, och det är ju ett par år sedan. Jag kommer ihåg vilken känsla det var att få bädda i ordning den, med ett litet täcke o kudde. Och sätta fast spjälskydd och göra det mysigt. Snart är det dags igen. Sista månaden med Melvin i magen boade jag som en tok. Var helt manisk!

Blev en liten uppdatering om han i magen. Inom kort kommer ett nytt!

//M


Permalink Barn Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Caroline

Känner igen det där med att vakna varje gång man vänder sig. Det är pest och pina att sova om nätterna. Fy! :(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback