Bloggar av mammor och gravida baravaramalin - Lite om mig, lite om oss och lite om allt!

Vilken dag!

Har i en veckas tid haft ont i min handled. Dom tre senaste dagarna har det blivit värre och i morse kunde jag inte röra handen och jag hade domningar och stickningar i fingrarna. Jag ringde vårdcentralen och fick en tid för att träffa en sjuksköterska, eftersom dom per telefon gjorde bedömningen inflammation i handleden. Eftersom som jag är gravid kan jag inte ta några inflammationsdämpande preparat, men hon ville känna och linda om handen. Väl där förstod hon att det inte alls var någon inflammation, för så ont har man inte då. Fick en ny tid klockan 14.30 till en läkare den här gången. (varför kunde jag inte fått det direkt? Nä för det ska va så krångligt som möjligt givetvis)
Läkaren kände och styrde med min stackars hand så tårarna kom. Han läste i 4 olika böcker och satt o hummade precis som läkare gör i filmer. Efter ca 40 min av plågeri fick jag remiss till en ortoped läkare. Självklart en jourläkare på akuten så jag var förberedd på att få vänta. Naturligtvis träffade jag en AT läkare som inte hade den största kollen... Efter mer klämmande och kännande och tre samtal till bakjouren, handkirugen i Linköping och i Lund, kom han fram till att jag har karpaltunnelsyndrom!
Det orsakas av att utrymmet minskar och senor och nerver inte får plats och kommer i kläm, vilket resulterar i djävulsk smärta i mitt fall. Det är ganska vanligt när man är gravid eftersom man då samlar på sig vätska. Eftersom jag inte samlat på mig någon vätska någon annanstans, så är det ju så jävla självklart att jag ska göra det i handleden. Känns så typiskt mig liksom!

Så i morgon ska jag till en arbetsterapeut för att få någon ursnygg skena som tydligen kan underlätta. Det ska bli så skönt att ha något som sitter åt runt armen och gör så att jag blir svettig och härlig även där.
Och det bästa av allt: förmodligen kommer jag få dras med detta ända tills ungen är färdig för att plockas ut, vilken innebär ca 6 veckor! Är det inte fantastiskt så kul det kan va?!
Går det inte över då, jag då blir det operation.
Förstår du hur handikappad man är med bara en hand?
Och självklart händer detta på en dag då huvudet är på ett alldeles eget nöjesfält och åker karuseller som går runt runt runt. Svimmfärdig bara av att sitta hjälper inte det hela kan jag tala om.
Åkte hemmifrån 12.40 och kom hem igen 19.00.  

Nu väntar jag på att D ska komma hem med en glass till mig som jag ska tröstäta samtidigt som jag ser på Miss Marple.

Puss o kram
 

Permalink Livet Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Pippi-Marie

Ojojoj vilken rörig dag....... Å inte ett dugg kul i denna värme! =/ Lider med dig vännen, har själv inte haft sådana smärtor i handleden, men fötterna var inte granna på mig i slutet innan grabbarna tittade ut, vet att tårarna kom då å då för att det värkte såå i mina fötter, kanske inte så konstigt med mina då 105 kg, lr nåt sånt! ;)

Kämpa på , snart är lillknodden hos er, ibland fortare än tänkt.... Man får leva på hoppet i sånna här situationer, även om det verkligen känns skit ibland och man tycker ganska synd om sig själv..... VILKET man även får!!! =)) Ät glas och annat gott & njut av "hyllan" du kan ställa det gottiga på! ;) Snart är den borta! =) Kram Banan!

Postat av: PippiEmelie

Usch då!! Jag hade själv karpaltunnelsyndrom under mina båda graviditeter så jag vet hur det känns.... Inte skönt!! Hoppas att du mår bättre snart! Kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback